De eerste week in Peru!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Dorien & Jonah - WaarBenJij.nu De eerste week in Peru!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Dorien & Jonah - WaarBenJij.nu

De eerste week in Peru!!

Door: DoJo

Blijf op de hoogte en volg Dorien & Jonah

21 September 2007 | Peru, Lima

Hallo allemaal!!

De eerste week in Peru zit er alweer op, de tijd vliegt hier. We zijn vandaag aangekomen in Lima en we zullen jullie eens even bijpraten over de afgelopen tijd want er is veel gebeurd.

We zijn vanuit Vilcabamba, via Loja de grens over gegaan naar Peru. Dit ging allemaal erg gemakkelijk. Gelukkig geen horror verhalen, al hoor je die hier genoeg. Het landschap veranderde van groene bergen in een droge zandbak. Een echte woestijn, erg bijzonder om doorheen te rijden. Eenmaal aangekomen in Piura moesten we even pinnen. We betalen nu niet meer met de dollar maar met Soles. In Piura hebben we alleen overnacht en de volgende dag zijn we vetrokken naar Trujillo, dit is een plek vlakbij de kust. Dus wij kozen voor een hostel aan het strand in het dorpje Huanchaco. Dit is een echt vissers dorpje waar we echt 3 dagen lang vis hebben gegeten, heerlijk!! voornamelijk de cebiche (rauwe vis) en de arroz con mariscos (rijst met zeevruchten). We hebben vanuit hier verschillende tempels bezocht, die gebouwd zijn in 100 na Christus. We hadden een gids die "engels" sprak... maar bijna niet te verstaan was.. erg grappig. De volgende
zijn we gaan surfen, jammer genoeg geen tropisch water, maar met een wetsuit was het goed te doen. Het ging best goed, het water was niet te wild, maar we konden er goed op staan, Jonah zeker!!

Vanuit Trujillo hebben we de nacht bus genomen naar Huarez (3100m). Dit dorpje ligt midden in de Cordilleras Blanca (Andes gebergte). Dit is het hoogste gebergte ter wereld, afgezien van het Himalayas gebergte. Dit gebergte heeft 22 toppen boven de 6000 meter. De hoogste top die wij gezien hebben is de Huascaran, 6768m.
We zijn hier gaan down hill moutainbiken. We zijn met een public bus vol met mensen met sombreros op en hun hele voorraad. Zoals zakken rijst in het gangpad, zo hoog dat je niet meer uit je stoel kan klimmen. Het dak zat ook vol met allemaal eten van de markt, wat vervoerd moest worden naar de verschillende bergdorpjes. Natuurlijk zaten er ook 2 fietsen op van 2 idiote nederlanders... We zijn toen vanaf 4200m naar 3100m "gefietst". Heel erg tof. De volgende dag zijn we om 6.30 begonnen aan een 2 daagse trekking door het gebergte. Dit was echt een hele bijzondere en zware ervaring... We waren met z`n vieren, een gids (+/- 60 jaar... dan denk je.. die heeft ervaring...) en een vrouw (38jr) uit de bergen van Italie. Na 2 uur reizen met bus en taxi kwamen we aan op 4600m, iets hoger dan we hadden gepland. Vanaf dit punt zijn we drwas over een bergtop gelopen, met onze bepakking, gemiddeld 12kilo pp. De gids ging er als een haas vandoor samen met de Italiaanse berggeit... en daar stonden wij als 2 Nederlandse koeien... We begonnen te dalen en na 20 meter kwam de gids alweer terug dat dit niet de goede weg was, even omlopen en we konden verder, maar we gingen dwars over de berg.... geen pad te zien. Dit was erg zwaar met je bepakking op je rug. Het was op een gegeven moment zelfs zo dat we gids niet meer konden zien en dat we ons vast moesten houden aan de rotsen om verder te kunnen klimmen... te spannend.. Na 3 uur dalen (4600-3700m) en begonnen we met klimmen. Na eem uur klimmen begon Do hoofdpijn te krijgen... toch geen hoogte ziekte?? na roepen bleef de gids op ons wachten en kwam hij aanzetten met besjes en coca bladeren. Deze besjes hebben we gegeten en de coca bladeren gekauwd... dat is echt vies.. Maar het hielp ook voor geen meter ;), na wat rust gingen we verder. Eenmaal aangekomen op de 4000m hebben we onze tent opgezet. De haas en de geit zijn nog doorgelopen naar de 4200m om een meer te zien. Op dat moment kwam de hoofdpijn bij Jonah ook opzetten. Die avond hebben we zelf een vuurtje gemaakt want de gids had er duidelijk geen kaas van gegeten. Hij had allemaal materiaal bij zich, terwijl hij niet wist hoe hij het moest gebruiken. De camping plek was echt fantastisch. Stel je voor... een open veld met lang gras, kleine boompjes, nieuwsgierge koeien, een kabbelend beekje en overal om je heen witte toppen van gigantische bergen. WAUW!! Na een koude nacht met hoofdpijn en veel wakker liggen (dan hoor je alles... koeien om je tent en een een lawine in de buurt). Toen we wakker werden opende Jonah de tent en zagen we een koe voor onze tent in een besneeuwd landschap. Het was dus niet de regen waar we wakker van werden, maar sneeuw.. Na een uur wachten klaarde het op en gingen we aan het ontbijt. Jonah en ik konden niet wachten totdat we gingen afdalen. Het afdalen ging snel en voelde goed, de hoofdpìjn verdween als sneeuw voor de zon. Na zo`n 3 uur dalen werd het erg zwaar.. we hadden geen zin meer om de hele tijd het gevoel te hebben om de haas en de geit bij te houden. De rugzak wordt je dan teveel en onze lichaam liet ons een beetje in de steek... Jonah zijn knieen en Dorien haar voet. Na nog 2 uur doorlopen hebben we een busje gepakt en zijn we terug gegaan naar Huaraz. Bij de tour operator hebben we geklaagd dat deze gids zeker te weinig ervaring had om ons te begeleiden (ondanks zijn leeftijd bleek hij pas 3 jaar gids te zijn).

Vanmorgen zijn we vertrokken naar Lima. En nu zitten we een Hostel in een sjieke buurt, maar de rest van Lima lijkt vanuit de bus en de taxi niet erg aantrekkelijk. We zullen het morgen gaan bekijken....

Hoe is het in Nederland/ Nieuw Zeeland?? Nog spannende dingen gebeurd??

Veel liefs en kusjes!!!

DoJo

ps. Foto`s volgen nog

• 22 September 2007 - 12:14

Madeleine:

wat ontzettend leuk verhaal dood eng allemaal maar toch geweldig aantrekkelijk gefeliciteerd met dat soort reizen! Nou ikzelf ben dus bij Martine en vind het heerlijk en holland is zo mooi. Ik reisde dus met een groep van negen mensen en we waren op fietsen door friesland etc en de nacht sliepen we altijd op een barge,boot, erg leuk Holland is toch zo mooit had ik nooit gedacht we waren ongeveer 180 mile op die fietsen best stoer,ik was wel 20 jaar ouder dan die andere maar dat hinderde niet dag leuk reis verder.Knap hoor!Liefs

• 22 September 2007 - 12:17

Martine:

ha lieverds, wat een verhaal zeg...brrrr.Maar achteraf ntuurlijk wel een avontuur. Hebben jullie ook nog plaatjes? Wij hebben dus Madeleine op bezoek zoals je merkt en dat is heel heerlijk. Morgen gaan we naar Marit en een beetje fietsen...liefs

• 22 September 2007 - 12:59

Justine:

Wat zijn jullie stoer zeg. Het lijkt me ook wel heel erg mooi die koe in de sneeuw! Leuk dat we zo allemaal met jullie meereizen, liefs, Justine

• 23 September 2007 - 07:07

Herman:

Heftig! Goed om je maat te weten. Wij kennen dat afdaal gevoel. In Nepal dacht ik ook dat dalen een makkie was, maar het hield maar niet op uren achter elkaar en dan gaan je benen/knieen trillen en is een lullig steentje genoeg om je enkel te breken. Fantastisch avontuur overigens. Hoofdpijn kan ook komen opzetten als het gaat sneeuwen. Peru lijkt mij een fantastisch land, geschiedenis en kultuur gaan ver terug in de tijd. Wij zijn wel een beetje jaloers....een 'beetje', nou ja behoorlijk.
    Waren dit weekend in Wellington. Eindelijk een stad. Een echte. Treinen, drukte, gedoe. Sliepen in de jeugdherberg (5 sterren). Te Papa is een fantastische plek. Ondertussen zijn wij de koffers aan het pakken voor Nederland. Het is allemaal hektisch.
    Wij hebben erg genoten van jullie verhaal over de geit en de haas. Wij wensen jullie nog heel veel avonturen van de bovenste plank!
    Zoenen, Herman

• 24 September 2007 - 08:10

één Van De Cicaks:

wat een verhaal zeg en wat een onverantwoordelijke eikel, die gids. Als ik het zo lees zijn jullie in 1 dag van 3100 m naar 4200 m gereisd,de volgende dag met de bus naar 4600 m en toen gaan sjouwen met 12 k bepakking. Heeft die gids nooit aan jullie gevraagd hoe lang jullie al aan het acclimatiseren waren ??
    Kwalijke zaak hoor, en we zijn heeeeeel blij dat jullie weer op lagere grond staan. We willen nog wat langer van jullie verhalen genieten !!!
    liefs

• 24 September 2007 - 09:24

Sanneke:

He Do en Jo,

Lekker handig.. neem de volgende keer maar een andere! Hoe bevalt het in Lima?
    Gisteren was rondje Utrecht; Bietje en haar team hebben gewonnen. Ik heb nog mooie foto's gemaakt, ook van jouw vriendjes Jonah; wanneer ik ze heb (was een camera van iemand anders) stuur ik ze naar je toe.

Dikke kus

• 26 September 2007 - 16:33

Arjan:

Vet zeg! En suf van de gids. Na 3 jr. ervaring verwacht je toch dat iemand iets wel een beetje doorheeft.. Naja. Laat je die blaadjes en besjes trouwens wel daar ondanks het feit dat het LVT'tjes zijn...

Kusjes.

• 04 Oktober 2007 - 09:48

Ilja:

Geweldig verhaal. Hoe een geit een haas vangt, ofzoiets.
    Mooie foto's trouwens! Een mooi land dat Peru. Geniet ervan!

Groeten,

Ilja (en Rianne)

• 05 Oktober 2007 - 23:51

Judith En Mirella:

Hey Jonah en Dorien!

De inca trail was super zeg! Ook handig hoor, twee fysio´s in de groep! We waren erg blij met jullie in onze groep, echt toppie! Vanavond gaan we lekker uit eten en salsa lessen nemen, leuk leuk! Wat is het leven toch mooi he! Nou dushi´s tot mailens en heel veel plezier met alle mooie dingen die jullie nog gaan doen!
    x Judith en Mirella