Trekken in Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Dorien & Jonah - WaarBenJij.nu Trekken in Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Dorien & Jonah - WaarBenJij.nu

Trekken in Torres del Paine

Door: DoJo

Blijf op de hoogte en volg Dorien & Jonah

14 December 2007 | Chili, Puerto Natales

Nee, niet trekken in die zin van het woord, misschien hadden we het hiken moeten noemen.... ;) Het begon allemaal met een busreis naar Puerto Natales. Aangekomen in het hostel begonnen de voorbereidigen voor onze trekking in Torres del Paine. Kampeer spullen verzamelen en zo licht mogelijk eten inslaan om 4 dagen te kunnen overleven... erg leuk om te doen overigens. Het dorp is ingesteld op trekkers, dus je kan hier ongeveer alles in poedervorm krijgen. Melk, pap en suiker voor ontbijt, kortkokende pasta met tomatensaus en tonijn of aardappelpuree met tonijn en kaas als avondeten. Lunch bestond voornamelijk uit soep, noten en een gekookt ei. Voor elke maaltijd hadden we enkel 1 pannetje gekookt water nodig. Water kon je in het park overal gewoon uit de bergstroompjes halen.
We hebben lange dagen gemaakt. De eerste dag konden we onze tas laten staan bij de camping waar we aankwamen en konden we even inkomen zonder tas. Hier kwamen we er al achter dat dit park wel ontzettend mooi is, niet wetende dat het nog veel beter zou worden.
Dag 2 was een erg lange dag...9 uur gelopen, waarvan de helft met bepakking. Er staat in dit park standaard een harde wind (in nederland noemen we dat storm). We liepen langs een meer waar je ongeveer van boom naar boom moest sprinten om niet te verdrinken in een waterhoos, bij elke windvlag werd het halve meer de lucht in meegenomen (gelukkig dat je het zag aankomen).
Dag 3 was verschikkelijk maar tegelijkertijd ook mooi. We hebben 7 uur gelopen waarvan de laatste 4 door de regen...nice...
Gelukkig was het op dag 4 helder want dit is de dag dat we de ´torens´gingen bezoeken. Om 0345 opgestaan en in het donker onze weg naar het uitzicht punt zoeken. Wat een wandeling van 45 minuten had moeten zijn werd al gauw 1,5 uur. Ja, we waren van het pad af en moesten ons eigen pad vinden, maar uiteindelijk een prachtig plekje gevonden met een geweldig uitzicht op de ´torens´ met een mooie zonsopgang. We hadden ons gasstel en pap meegenomen en hebben daarvan genoten op een besneeuwde berg... geweldig. Hierna zijn we teruggegaan naar Puerto Natales voor een douche en een zacht en vooral warm bed...want de afgelopen nachten waren koud!!!

Al met al een avontuur dat we jullie niet wilde onthouden!! Geweldig!!

Kusjes Dorien & Jonah

• 14 December 2007 - 14:10

Martine:

wat boffen nou weer dat ik de computer ging aanzetten en alweer post van jullie...Wat een conditie moeten jullie inmiddels hebben. Goede reis naar Ushaia.Liefs

• 14 December 2007 - 15:17

Sanneke:

Respect die bepakking! Komt straks een hele strekke do terug!
    kus

• 14 December 2007 - 15:50

Ineke Stam:

Wat een buitengewone ervaringen allemaal, hoop dat alles goed blijft gaan,de tijd begint nu natuurlijk snel te gaan. En wat een mooie foto's allemaal, jullie hebben er natuurlijk veel meer. Groetjes Ineke Stam

• 14 December 2007 - 20:08

Marleen:

In Nederland noemen we dat; IEKS!

• 15 December 2007 - 13:36

Ingrid:

Gave foto's! Geniet ze, maar dat lukt wel aardig geloof ik ;). X

• 15 December 2007 - 15:20

Marija:

Wat een avonturen!! en wat een prachtige foto's!! Het is wel genieten zo te zien, met je volle bepakking. Hoop dat jullie goed aan komen in Ushuaia.
    Lieve groetjes en dikke kussen.

• 16 December 2007 - 10:58

Francien & Jonkie:

Heerlijk om lekker met de verwarming aan, ipv de airco, jullie verhalen te lezen. Ergens onderweg in Thailand of Laos hebben we nog een mail van jullie gelezen. Francien wordt steeds enthousiaster. Zij wil graag naar Antartica. Misschien met een van haar Nepal vriendjes die er al eerder is geweest en van plan is om opnieuw te gaan. Als ik jullie foto's zie krijg ik al kippenvel van de sneeuw en ijsplaatjes, = "klapperboom syndroom".En dan is het nog niet eens zo koud als op de Zuidpool. De lichtval op de foto's is formidabel. Lieverdjes, geniet maar flink. Wij mailen nog wel als we al wat zijn aangepast aan dit sombere weer.
    Kus, F+J

• 21 December 2007 - 15:40

Hidde:

super mooie toppen! mooie plaatjes voor de kerst :D

• 23 December 2007 - 11:20

Martine:

gister ook een trektocht gemaakt van 9 uur, met MMM en M, in het Appeltheater. Marathon voorstelling over Odysseus....Lieve mensen dit moeten jullie echt gaan zien.En je kan gewoon op je stoel blijven zitten.Een goede kerst. liefs

• 25 December 2007 - 08:50

Herman :

Zo te zien hebben jullie 'je Kerst" al gehad daar....prachtige fotoos. Indrukwekkend mooi daar. Lijkt mij nauwelijks te verwerken, dromen jullie ooit van al die landschappen/plekken waar jullie doorheen getrokken zijn? Dat wordt een dik plakboek Jonah! Misschien wel vijf delen!
    Heb het goed daar met de Kerst. Jullie zijn de dag net begonnen. Nog iets bijzonders van plan? Wij horen wel. Bij ons in NZ zit Kerst er al weer op! Hadden Sarah's familie vanmiddag op bezoek.
    Liefs, Herman